Winkelwagen
{{ cart.item.product.title }}
Aantal {{ cart.item.added }} € {{ formatPrice(cart.item.product.price * cart.item.added) }}

16 februari 2021

Van toekomstvisie tot Omgevingsplan!

Een hele uitdaging voor ons eiland. Maar we zouden Noord-Beveland niet zijn als we deze uitdaging niet voortvarend zouden oppakken!

Begin 2019 zijn we gestart met het opstellen van een Toekomstvisie. Daarbij hebben we uitvoerig de bevolking en ook onze ondernemers geraadpleegd. Mooi voorbeeld van burgerparticipatie.

Een groot voordeel van deze Toekomstvisie is dat deze weer als onderlegger gebruikt wordt bij de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. Bij de start van de Toekomstvisie is hier al rekening mee gehouden, zodat we een goede basis hadden en geen dubbel werk zouden doen.

Door de vertaling van de Toekomstvisie in de Omgevingsvisie is ook uw inbreng verwerkt in de Omgevingsvisie!

De Omgevingswet die waarschijnlijk op 1 januari 2022 in werking treed verplicht gemeenten tot het maken van een Omgevingsvisie. Deze Omgevingsvisie wordt gezien als hèt integrale visiedocument voor de fysieke leefomgeving. Onder deze leefomgeving vallen de thema’s: Verkeer en vervoer, water, milieu, natuur, economie, wonen en cultureel erfgoed. De visie moet duidelijk maken wat de gemeente doet, maar ook wat de verantwoordelijkheden zijn van anderen èn uitnodigen tot nieuwe ideeën en plannen!

Als gemeenteraad werden we , samen met het college, in verschillende avonden bijgepraat over wat een omgevingsvisie inhoud en wat er van gemeenten wordt verwacht. Zeer leerzame avonden die er zeker aan hebben bijgedragen om tot een goede Omgevingsvisie te komen.

Inmiddels is de conceptvisie gereed en omgezet naar een web omgeving die we als raad en college al hebben mogen uitproberen. Een mooi eindproduct dat ook makkelijk te raadplegen is. Maar eerst zal het nog besproken worden met stakeholders zoals buurgemeenten, dorpsraden, jongerenraad en andere overheden, branchevertegenwoordigers, etc.

Voor de zomer hopen we als gemeenteraad de Omgevingsvisie vast te kunnen stellen!

En dan begint het echte werk!!  Vanuit de Toekomstvisie en de Omgevingsvisie zal de komende jaren een uitwerking plaatsvinden in programma’s en een Omgevingsplan worden vastgesteld voor het gehele grondgebied. Deze vervangen straks alle bestemmingsplannen en verordeningen voor de fysieke leefomgeving zoals onze structuurvisie’s.

Zo is er veel werk verzet met als resultaat dat Noord-Beveland straks misschien wel de eerste gemeente in Zeeland is die een Omgevingsvisie heeft die als website te raadplegen is.

Waar een kleine gemeente sterk in kan zijn!!!