Winkelwagen
{{ cart.item.product.title }}
Aantal {{ cart.item.added }} € {{ formatPrice(cart.item.product.price * cart.item.added) }}

5 februari 2021

Hoop in 2021

Waar hopen we op?

Regeren is niet alleen vooruit kijken maar ook terug kijken.  En wat kan het moeilijk zijn om te weten wat we mogen verwachten. Op welke veranderingen en verbeteringen hopen we. Dit geldt niet alleen voor onze politieke activiteiten. Maar  vooral ook in het maatschappelijke leven.

De zorg
De zorgen i.v.m. de COVID-19 zijn nog steeds groot.  Alle aandacht gaat uit naar de meest kwetsbaren in onze samenleving.  En begrijpelijk.  Iedereen wil wel bijdragen waar dit mogelijk is.  Ook al kan het erg zwaar zijn in een 1,5 m. samenleving.  Als we denken aan de zorg die het uiterste vraagt van al de mensen die in deze sector werken. Voor sommige mensen een uitzichtloze situatie! Veel inzet en ondersteuning door de overheid is hiervoor blijvend nodig.  Laten we alle vrijwilligers en mantelzorgers hierbij ook niet vergeten. Maar ook de mooie voorzieningen die we in ons gebied mogen hebben. Zij verdienen allemaal elke dag onze steun. Laten wij hen met onze politiek niet in de kou staan!

Werk en arbeid
Om in onze levensonderhoud te kunnen voorzien is de werkgelegenheid onmisbaar. Juist in de huidige omstandigheden kan dit erg moeilijk zijn. Sommige sectoren hebben veel werk. En anderen weten niet hoe zij de eindjes aan elkaar moeten knopen. Vooral in de horeca en recreatiesector is de nood hoog. Als bijna geen uitweg meer is om het bedrijf in stand te houden.  Er zijn ook mensen die wel willen werken maar dit niet meer kunnen. Vergeten we hun niet met als ook zij ondersteuning nodig hebben? De zorg voor onze naaste!

De agrarische sector
Juist op Noord-Beveland vraagt ook de agrarische sector meer positieve actie van de overheid. Één van de sectoren die sinds jaar en dag altijd een spilfunctie heeft voor onze bevolking en voor de voedselproductie. Met landbouw, tuinbouw en veeteelt. Zij zijn dag en nacht bezig om een betaalbaar en veilig voedsel te produceren.  Ook de dieren verdienen goede zorg. De regeldruk en de kosten worden steeds hoger. Laat de discussie over compensaties i.v.m. stikstof en de natuur  niet ten koste gaan van onze voedselvoorziening. Blijft het mogelijk om ook hier een eerlijke boterham te verdienen?

Waar stellen we onze hoop op?
Nu kan het zijn dat we denken overal een oplossing voor te hebben.  Maar als we dan toch stranden?
De invulling in ons dagelijks leven proberen we te richten naar de richtlijn in de Bijbel. De aarde met alle bronnen van energie en grondstoffen, met mensen en dieren is een schepping van God. Als mens zijn wij daar rentmeester over. Daarom moeten we daar ook zorgvuldig mee om gaan.
Als wij in onze verwachting voor de toekomst en voor oplossingen van al onze zorgen en alle dingen deze God nodig zouden krijgen, dan is er hoop voor de toekomst. Ook in moeilijke omstandigheden.

Laten we in die afhankelijkheid onze weg gaan. En zo elke dag samen aan de slag!